Dag 4 - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van TjardaSchaaf - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van TjardaSchaaf - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Tjarda Schaaf

27 Mei 2014 | Ghana, Dodowa

Vanochtend wederom ontbeten met omelet en brood. Dit keer geen fruit. We hebben eerst een rondleiding gekregen door het weeshuis. We mochten ook een kijkje nemen in de werkkamers van de kinderen (weven, kralen rijgen etc.). Mooi om te zien dat ze op de toekomst gefocust zijn. Daarna zijn we naar Baobeng monkey village geweest. We maakten een wandeling door het bos en konden 2 soorten apen zien. Het ene soort hebben we ook bananen gevoerd. Ze staan in nauw contact met het dorp en jatten geregeld de kasten leeg. Het contact heeft iets met een fttisch van vroeger te maken. Als de apen sterven worden ze met een bepaald ritueel begraven naast de vroegere oprichter van de fetisch. Daarna zijn we over hobbelige en slechte wegen met veel grote gaten doorgereden (160 km) richting Mole National Park. We zijn ergens gestopt om te roken. Wat je hier veel op straat ziet (eigenlijk alleen maar) zijn vrouwen met voedsel op hun hoofd die hun goederen proberen te verkopen. Je hebt hier namelijk geen winkels. Ook nu (net zoals bij elke ander wegopbreking op dorp) kwamen ze bij je autoraam staan of je wat wilde kopen. Vandaag voor het eerst wat gekocht. Dat was eng, maar wel euforisch. Het komt namelijk over als bedelen/schooien en voelt heel opdringerig. Hun weten hier niet beter en het is de normaalste zaak van de wereld. Nu bij Mole National Park aangekomen en noodles met carbonara achtige saus gehad. De deuren moeten ten alle tijden op slot, want anders stropen de "baboons" je huisje leeg. Dit gebeurde al bijna toen we het huis uit wilden lopen, meneer baboon zat al voor op de stoep en zou zo evne naar binnen sprinten. Conclusie: deur snel weer dicht gedaan! De zwijnen en antilopen lopen ook gewoon voor je huisje langs. Drukke dag dus!

Feitjes:

- pinda's hier zijn wel lekker in tegenstelling tot Nederland.
- je wordt als blanke opgelicht op straat, de prijzen zijn dan 2x zo hoog.
- primary school is voor iedereen gratis inclusief de lunch.
- ze proberen high school ook gratis te maken.
- hutjes in het noorden zijn nog kleiner als die in het zuiden, ze worden in een cirkel gebouwd (1=keuken, 2=slaapkamer pa en moe, 3=slaapkamer dochters en 4=slaapkamer zonen).
- als een bus 1x toetert moet je terug naar de bus, 2x toeteren is bijna vertrekken en 3x is pech bus weg.
- de apen uit Baobeng monkey village gaan naar het dorp om te sterven, zodat ze gevonden en begraven kunnen worden.
- er groeit hier een noot aan een speciale boom. Hier kan boter uit gekookt worden en dit wordt shea butter ofzo genoemd. Geen idee waar het voor is.

• 03 Juni 2014 - 13:24

Froukje Krol:

Hoi Tjarda,

Hè hè, eindelijk heb ik je reisverslagen gelezen. Volgens mij lijd je in Ghana niet snel aan een eiwitgebrek met al die omeletten en gekookte eieren! Je schrijft zo beeldend, dat ik alles als een filmpje aan mij voorbij zie trekken. Leuk hoor!
    O ja, Shea Butter is een heerlijk zacht smeersel voor een droge huid. Zo, nu heb je nog iets geleerd.

Pas goed op jezelf hoor, lieve nicht, en veel plezier!

Groet, Froukje