Dag 3 - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van TjardaSchaaf - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van TjardaSchaaf - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Tjarda Schaaf

26 Mei 2014 | Ghana, Dodowa

Vanochtend weer begonnen met een franse omelet met mango, ananas en gele grapefruit als ontbijt. We zijn gestart met een rondleiding door het bos. De gids vertelde over de verschillende soorten bomen, soms voor meubels, voor medicinaal gebruik of religieus. Ook een demonstratie van de vlinders in de vlindertuin gekregen, +/- 400 soorten vertoeven daar. Daarna doorgereden richting Nkoranze. Onderweg weer verschillende soorten plantages gezien. Schokkend was om te zien hoe cashewnoten groeien. Je staat daar niet bij stil, het is een zoete en lekkere vrucht (maakt je mond wel heel droog) en daaronder groeit de noot in een harde schaal. Ons verblijf vandaag is door een Nederlander opgezet en heet Hand in Hand Foundation, een weeshuis voor gehandicapte kinderen (lichamelijk of geestelijk). Na hun zwem uurtje in "The Pool" gingen ze dansen en zingen en er was een ceremonie voor de vertrekkende vrijwilliger. We werden met open armen ontvangen en verzocht om ook in de kring te gaan zitten. Tussentijds werd er veel gedanst en kinderen (van elk soort beperking) gingen laten zien wat ze al konden of geleerd hadden. De kinderen namen ons mee rondjes te dansen en kwamen op schoot zitten. Heel bijzonder! Als avondeten hadden we rijst met gebakken kippenpoot. Door een naderende onweersbui viel de stroom uit en moest de aggregaat aan. Helaas hield deze het ook niet lang vol. Slapen dus!

Feitjes:

- een "wawa" is een moslim scheldwoord voor zwakzinnig.
- 3 bomen die dezelfde wortel delen heten three sister tree - altijd vrouwelijk, 2 met dezelfde wortel is altijd mannelijk.
- mama lust hier wel bananen.
- de meeste Ghanezen kunnen niet zwemmen.
- gehandicapte kinderen worden als een straf van god gezien.
- telen en roken van wiet staat 5 jaar cel op